المحامي العبقري (الجزء الثانى)

المحامي العبقري (الجزء الثانى)

 نديمه اترافع وقال نفس الكلام حوالي خمس مرات والقاضي زهق .

 لكن نديم من كتر توتره مش واخد باله ان هو قال نفس الكلام كذا مره.

قد يعجبك ايضا

 بس الحمد لله في الاخر المرافعه نجحت والشاب خد براءه.

  الاستاذه اماني بركت لنديم  وقالت له مبروك برافو عليك يا نديم عايزاك المره الجايه تبقى احسن.

 وكله بارك له برضه  ما عدا عز كان حاقد عليه بس بين عكس كده.

  تاني يوم كله رجع الشركه  والاستاذه اماني قالت لهم انا عندي لكم خبرين.

 اولا انا مبسوطه منكم جدا ومن اجتهدكم  فعشان كده هاخد منكم اثنين بدل ما كنت اخد منكم واحد يشتغل معايا.

 والاثنين دول انا قررتهم هم مين خلاص اما الخبر الثاني.

 ففي رجل اعمال  معروف قرر يسحب اوراقه وكل القضايا بتاعته من المحامين التانيين.

 وقرر يجيبها الشركه عندي هنا .

 رام الله بتسالها بتقول لها مين الراجل ده.

 قالت لها محمد الوكيل.

 فجاه نديم يسترجع ذكريات قديمه.

 وبنلاقي ان في الذكريات ديت محمد الوكيل بيتكلم مع امه.

 وامه بتطلب من محمد الوكيل بتقول له احنا عايزين حق ابني.

 اللي ابوه مات ده.

 وابوه طلع احمد الوكيل اخو محمد الوكيل يعني محمد الوكيل يبقى عم نديم.

 وبيبان في ذكريات ام نديم  ان محمد الوكيل كان جشع وما رضاش يديها اي حاجه .

 ولا رضي يديها ورث ابنها ولا حقه.

 وام نديم قالت له والله لاخد حقى  منك في يوم من الايام وهرفع عليك قواضي وهقوم لك احسن  محامي.

 اظن كده ان دي قصه انتقام وسبحان الله يشاء القدر ان نديم يبقى محامي.

 لكن فجاه تدخل عليهم وتقطع حبل افكارهم كلهم واحده جايه تستنجد بالاستاذه اماني.

 الاستاذه اماني تقول لها اهلا يا سهى ايوه يا جماعه دي سهى اتفضلي يا سها تعالي.

 تقول لها انا عايزاك على انفراد يا استاذه اماني.

 تقول لها ما فيش يا حبيبتي الكلام ده دول المحامين بتوعي ولو هتقولي حاجه لازم تقوليها قدامهم.

 الاستاذه سها يا جماعه دي واحده كانت معايا هنا موكله عندي  بس جت في يوم وسحبت كل اوراقها لان حضرتها اتضايقت مني عشان كلمتها بطريقه وحشه.

 اؤمري يا سهى مالك في ايه؟

 قالت لها انا متهمه بقتل جوزي .

 ردت عليها اماني وقالت لها ايه ده انت اتجوزتي!

 قالت لها اه من سنتين والحكومه جت النهارده لقيت جوزى شانق  نفسه.

 رام الله قالت لها طب وانت مالك ما هو شانق  نفسه ليه بيتهموكى انتى.

 قالت لها علشان الحمام ما فيهوش اي حاجه يقف عليها عشان يشنق نفسه  زي اوضه فاضيه كده.

 فبالتالي شكوا فيا ولاقوا برده بصماتي مكان الجريمه.

 عز قال لها في حد شافك وانت نازله من الجيران؟

 ردت عليه وقالت له الجيران كانوا عندنا قبلها بنص ساعه لاني كنت بتخانق مع جوزي وهما جم  على صوتنا.

 وبعدها نزلت.

 خالد قال لها سهله اهي نقدر نثبت المكان اللي انت كنت فيه خلال وقت الجريمه وساعتها تخرجي من القضيه.

 قالت له مش هينفع  علشان انا اهلي صعايده ولو عرفوا انا كنت فين ممكن يموتوني.

 استاذه اماني ضحكت وقالت لها ايه ده هو انت بتخوني جوزك.

 ماشي بصي يا سهى انت تبع انهي قسم؟

 قالت لها تبع اسم مدينه نصر.

 رنه استاذه اماني على البوليس وطلبه منهم يجوا عشان في واحده عندها عايزه تسلم نفسها.

 سالتها انت بتعملي كده ليه؟

 قالت لها يتثقى فيا يا تروحي للمحامي اللي رفض ياخد منك القضيه دي.

 وفعلا البوليس جه وخد الاستاذه سها ومشى.

 بعد شويه جه الاستاذ ياسر المكتب وسلم على المحامين المساعدين بتوع استاذه اماني.

 وراح قاعد جنب رام الله وحاول يفتح معاها كلام وخد رقمها.

 وفي الاثناء دي دخلت عليهم استاذه اماني واستغربت من الموقف.

 ياسر قام بصلها وغطى على الموقف وقال لرام الله سلام .

 رام الله قالت له سلام يا ياسر.

 استاذه اماني استغربت وقالت له ياسر؟

 ده انت كنت شويه وهتبقى ياسو بقى!

 نديم قاعد مع جميل صاحبه وهو متوتر وعمال يفكر.

 جميل لاحظ وقال له مالك يا نديم احكي لي في ايه مالك؟

 قال له في كذا حاجه جوه دماغي.

 قال له طب ما تيجي نعمل زي زمان ونفصصهم حاجه حاجه.

 نديم رد عليه وقال له طب الوصيه بتقعد قد ايه عقبال ما تتنفذ.

 قال له ما لهاش وقت معين بس لازم تنفذها.

 قال له طيب دلوقتي انا بقيت محامي شاطر والدتي قالت لي عايزاك تبقى محامي شاطر وتحب وتتحب.

 انا دلوقتي ناقصلى الحب.

 سئلو  جميل وقال له تعرف ايه عن الحب .

 قال له ما اعرفش يبقوا في اتنين بيحبوا بعض عادي ما اعرفش.

 قال له الحب انك تفكر في شخص معين لمده كبيره وطول الوقت وطول ما انت بتعمل اي حاجه هتلاقىه نطلك فيها.

 وما بتعرفش تعدي يومك من غيره وحسيته ان جزء منك.

 سمع نديم والكلام وفكر فيه كويس وحس ان هو مشدود لشخص معين.

 يروح المحامين المساعدين للاستاذه اماني لصاحب المجني عليه جوز سها.

 ويسالوه هل ليه علاقه بموت المجني عليه.

 الراجل عمال يعيط  وباين ان هو بيمثل  لكن كلامه مقنع وان هو ما لوش علاقه  بقتله.

 بيسالوه ليه طيب ساب لك ربع ثروته.

 قال له عشان انا كنت صاحبه الوحيد وما كانش ليه عيل ولا حد يورثه الله يرحمك يا صاحبي.

 يخش عليه عز على انه ظابط مباحث  ويقول له قل لي الحقيقه كامله لاحسن احبسك.

 قال له يا باشا والله انا ما اعرفش حاجه انا الحوار كله شاكك في مراته لان هي لا مؤاخذه يعني كان مشكوك في اخلاقها.

 قال له طب انت ما عندكش فكره مين كان ممكن تخون معا جوزها قاله معرفش يباشا دى حتى حولت معايا انا كمان .

 استاذ ياسر بعث لي رام الله الاغنيه اللي عملهلها .

 وتخش عليها مساعده استاذه اماني النجار وتقول لها انها تخلي بالها من الشخص ده وان شخص مش كويس.

 وان هو حاول معاها برده قبل كده  واستاذه اماني مش هتسكت علي حاجه زي كده وهتزعلك جامد.

 تاني يوم ما كانش يوم عادي بالنسبه ل  نديم  لانه كان عيد ميلاد رام الله.

 ونديم طلع المكتب وهو ماسك صندوق الهديه وكله اتصدم واتفاجئ.

 كله سال نديم اللي في الصندوق ده؟

 قال لهم دي  عيد هديه ميلاد رام الله.

 باركوا لها كلهم ونديم اداها الصندوق وطلع منه تورتايه.

 وطلع منه سلحفه .

 رام الله  فرحه بالهديه  وكله قعد يتريق.

 بس نديم ما اهتمش وفرح ان رام الله فرحت  وقام مولع الشمعه وغنى لها.

 جت استاذه اماني وقاطعتهم وقالت لهم يلا عشان ورانا ميتنج.

 دخل المحامين المكتب وكل واحد  قال لها هو عمل ايه في القضيه.

 في اتنين قالوا لها ان هم راحوا استجوبوا صاحب المجني عليه وبيقول ان هو شاكك في مراته.

 سالت نديم عملت حاجه في القضيه ؟

 نديم قال لها لا.

 قالت له ايه السبب لعل المانع يكون خير؟

 قال لها كنت بفكر في هديه عيد ميلاد رام الله.

 رام الله ضحكت وفرحت جدا لكن بقية المكتب قعد يضحك ضحكات استهزاء.

 استاذه اماني اتعصبت جدا وقالت له لو ما حلتش القضية في خلال يومين انا ما اشوف وشك هنا تاني.

 احنا مش جايين المكتب عشان نكون صداقات ونعمل علاقات هنا شغل وبس.

 نديم اتضايق وحس بالرعب وروح.

 قعد الليله ديه يفكر في حل القضية وثاني يوم رام الله كانت  قايلاله على خروجه .

 نديم لبس لبس حلو وسأل جميل رأيه فيه؟

 جميل قال له خد الجزمه دي بقى وغيرها والبس جزمه جديده.

 لبس نديم الجزمه الجديده وحس ان هي ضيقه على رجله.

 بس قال استحمل عشان يبقى شكله حلو قدام رام الله.

 جميل ادى له شويه نصائح وقال له خليك هادي؛ وراسي؛ وقول لها كلام حلو؛  وحاول تضحكها.

 نديم خد منه الكلام ومشي وراح قابل رام الله.

 اول ما شافها كان متوتر جدا بس مش بسبب انه شاف رام الله.

 كان متوتر عشان الجزمة كانت ضيقه على رجلو.

 فرام الله سالته  قالت له مالك متوتر ليه؟ 

قال لها الجزمه وجعالي رجلي .

 رام الله قالت له خلاص طالما الجزمه وجعه لك رجلك هي وجعه لي رجلي انا كمان تعالى نقلعها.

 وقلعوا الجزمه ونديم كان مبسوط.

 وقال لي رام الله ان شكلها حلو وشعرها حلو .

 واتعشوا عشوة جميله ومشيوا.

 الاستاذه اماني روحت بيتها لقيت جوزها قاعد مع واحد صاحبه.

 و يشربوا خمرا  .

 بتسال جوزها هل انت شفت علي نام ولا لا وهل علي اتعشى؟

 جوزها رد عليها وقال لها اكيد اتعشى يا حبيبتي ونام.

 سبتة وهي متعصبه وراحت تشوف علي ابنها لقيته لسه صاحي.

 قالت له علي حبيبي ما نمتش ليه يلا شيل لعبك وخش نام.

 طلعت لجوزها وقالت له انت ازاي تسيب الولد من غير ما تسأل عليه ؟

 مش كفايه انه عنده توحد. 

لمشاهدة الجزء الثالث اضغط هنا

admin
admin