قسوة الاب الجزء الاخير

قسوة الاب الجزء الاخير

نزلت من العربيه انبهرت بالمكان معقوله في جمال كدا . فضلت تجري مبسوطه بالمكان. بس هي ليه فاضيه كدا معقوله تكون قافله..؟!

مازن سمع ندى ضحك. لا ابدا كل الحكايه انه النهرده المكان دا ملك ليكي انبسطي.

قد يعجبك ايضا
قصص قصيرةكان يوم حار جدًا

كان يوم حار جدًا

الساعة 11 الصبح والشمس بتحرق الأسفلت والناس قعدة تتمشى تحت أشعتها اللاهبة. في الحارة الصغيرة دي، كان بيت أم جمال ...

ندى فضلت تجري من لعبه للعبه بكل فرح.

مازن اول مره يشوف ندى مبسوطه بالشكل دا فقرر انه يسجلها كل لحظه فضل يصورها اليوم كلو. طلع معاها بعض الالعاب. واول مااليوم خلص.

ندى انا اول مره افرح كدا من كتير شكرا بجد مش عارفه اشكرك ازاي علي وقفتك معايا وكل حاجه بتعملها. ربنا يقدرني واردلك حتي ولو جزء بسيط من جمايلك عليا.

مازن متقوليش كدا وبعدين انتي زي اختي الصغيره. تأكدي انه اي حاجه هتفرح هعملهالك.

ندى سكتت شويه. وبكل خجل نزلت من العربيه تصبح علي خير.

مازن وانتي من اهله.

ندى بمجرد مافتحت باب الشقه جريت وكلمت خالتها. الو ازيك ياخالتو عامله اي.

زينب الحمدلله بخير. وانتب طمنيني عنك ياقلب خالتك.

ندى انا مبسوطه اوي ياخالتو. مازن اخدني الملاهي النهرده كنت سعيده اوي. حكت اليوم بالتفصيل….

زينب ربنا يبارك له و يرزقه. انا عندي ليكي كمان حاجه هتبسطك.

ندى قولي ياخالتو اي..؟!

زينب انا لقيت شقه كويسه. ومضيت العقد مع صاحب الشقه ومن بكرا هتكون فاضيه في اي وقت هننقل فيها خلاص ياحبيبتي مش هسيبك تاني.

ندى بجد فرحتيني اوي ياخالتو.

زينب انا هسيبك بقا علشان داخله علي البيت سلام.

ندى سلام.

بعد ذالك ماحدث كان مفاجأة…

عند دخول زينب البيت حدثت مشادات بينها وبين ممدوح زوجها ادت في النهايه الي انهاء حياتها. وسجن زوجها وقامت بتربية ابنهم احمد جارتهم نهى.

مازن مبارك يادكتوره ندى.

ندى اي دا هي النتيجه ظهرت ولا اي.؟!

مازن اه ظهرت وحضرتك طلعتي الاولى علي المحافظه. دا انتي طلعتي دحيحه وانا معرفش.

ندى بتتكلم جد هو انا جبت كام..؟!

مازن مجموعك 100%. قفلتي المواد كلها بامتياز. يعني دلوقتي نقدر نقولك يا دكتوره بجد.

ندى الحمدلله اللهم لك الحمد علي نعمتك التي انعمت بها علي اخيرا حققت حلم ماما وخالتو. انا هكلم خالتو هتفرح اوي.

مازن اتوتر سيبها دلوقتي كلميها في وقت تاني هو انتي مش قولتيلي قبل كدا انها بتشتغل.

ملحوظة: مازن كان عنده علم باللي حصل مع خالتها بس مقلش خاف عليها من الصدمه.

ندى عندك حق انا هبقا اكلمها بليل احسن.

مازن جهزي نفسك هتسافري معانا دهب يزيد صاحبي معاه اخته هنطلع دهب.

ندى لا شكرا سافروا وانبسطو انتو. انت لسه مخرجني الملاهي.

مازن مفيش نقاش اسيا اخت يزيد مسافره هتقعدو مع بعض. وتغيري جوا.(لانه عارف انها هترفض من البدايه وعلشان توافق كدب عليها)

مازن اعمل حسابك هنسافر بكرا مع ندى. بس هناخد اختك  معانا.

يزيد اختي هو انا ليا اخت وانا معرفش من امته دا..؟!

مازن اسيا بنت خالتك. هتروحلهم تستأذن مامتها وتحكيلهم حكاية ندى بالتفصيل من غير كدب. تمام.

يزيد وانت ملقتش غير اسيا انت عارف انه احنا الاتنين مش بنطيق كلمه لبعض.

مازن بص بقا قدامك خيارين ياتيجي اسيا بكرا. ياهتسافر فرنسا تخلص الشغل اللي هناك وتأكد انه مش هخليك تفضا حتي تبص علي الشارع.

يزيد لا لا انا معاكم يامعلم من دلوقتي هروح لخالتي واستأذنها.

وفعلا استاذن من خالته وحكلها حكاية ندى. وتاني يوم سافرو.

في الطريق لدهب قدرت اسيا تضحك ندى من قلبها وتبسطها لحد ماوصلو الشاليه (الشاليه لمروان)

اسيا يلا بقا نلحق البوم قبل مايخلص ونروح ننبسط شويه.

يزيد يابنتي مش لمه كل واحد يشوف يحط شنطه في الاوضه الاول ونرتاح من تعب السفر.

اسيا خليكم انتم براحتكم انا هاخد ندى. اخدت ندى وقعدو علي الشاطئ.

ندى كانت اول مره تشوف الجمال دا كانت مبسوطه اوي. فضلو يلعبو هي وندى ويجرو ويتنططو في البحر.

اسيا انا هدخل اجهز اكل جعانه هعمل مكرونه.

ندى استني انا جايه معاكي. دخلت المطبخ مع اسيا.

اسيا انا هعمل مكرونه.

ندى وانا هعمل فراخ و سمبوسه وسلطه.

اسيا اي دا هو انتي بتعرفي تطبخي.

ندى اه ماما الله يرحمها علمتني كل حاجه. وبعد ماخلصو تجهيز. جهزت ندى السفره ورست الاكل عليها.

يزيد تصدقي اول مره تعرفي تعملي اكل عدل ويتاكل. الفراخ طعمها تحفه. لا وكمان السلطه مقطعاها بشكل حلو.

اسيا اومال انت فاكر اي دوق الاول المكرونه وقول رايك.

يزيد مكرونة.!!

اسيا اصلي انا عملت المكرونه بس انما السلطه والفراخ و السمبوسه دي عمايل ايدين ندى.

مازن تسلم ايدك الاكل حلو.

يزيد ريحة الاكل وطعمه حلوين تسلم ايدك.

في اليوم التالي…

اسيا بصوت عالي اصحو.

فزع مازن ويزيد  في اي.

اسيا كفايا يلا نخرج نلحق اليوم من اوله.

فضلو علي الحال دا. لحد اليوم الخامس.

ندى بتتمشا علي البحر وقفتها ست.

الست انتي السبب في كل حاجه حصلت لزينب. وشاورت عليها واختفت.

ندى ارتعبت انا عملت اي. وفضلت تدور علي الست بس الست اختفت ملهاش اي اثار. مسكت السلسله دي كانت جابته الها زينب وقالتلها تحافظ عليها. توترت معقوله خالتو يكون حصلها حاجه. مسكت موبايلها رنت عليها بس مردتش. مازن ويزيد واسيا في الوقت دا كلنو جنبها واقفين.

اسيا روقي كدا ياندى حصل اي..؟!

ندى  في ست وقفت جنبي وقالتلي انه انا السبب في اللي حصل ل خالتو.

مازن توتر شويه وحاول يتمالك نفسه. هو انتي هتصدقي في الكلام دا. دا ربنا قال كذب المنجمون ولو صدقوا. اكيد مش فاضيه اول ما تخلص هتكلمك اكيد.

ندى بس انا بقالي فترا كبيره معرفش عنها حاجه ومش بتسال عليا ولا بتكلمني زي الاول..؟! انا عايزه اروحلها دلوقتي. بصوت عالي

مازن تروحي فين دلوقتي بس.

ندى مش انت بتقول انه خالتو كويسه. انا عايزه اشوفها واطمن عليها حالا.

مازن اهدي طيب واللي انتي عايزاه حاضر. اخدها وطلعها اوضة اسيا ويزيد واسيا بيحاولو يهدو ندى.

يزيد انتي مؤمنه واكيد مش هتعترضي علي ارادة ربنا. كل حاجه ربنا بيعملها علشانه تأكدي انه هي اكيد خير لينا.

ندى انا مش فاهمه انت بتقول اي ولا تقصد اي من كلامك دا.

مازن اهدي والصبر علي قضاء ربنا دا عظيم. ادعي لها بالرحمه والمغفره.

ندى مش معقوله لاااا…. وصرخت بصوت عالي ووقعت علي الارض فقدت النطق.

مازن جري عليها هو واسيا ويزيد وحاولو كتير يفوقها بس هي غابت عن الوعي. اخدوها لاقرب مستشفي.

الدكتور هي اخدت حقنه تهديها شويه ودلوقتي نايمه. بس حاول تاخدو بالكم عليها بتمر بوقت صعب. اللي عندها دا صدمه عصبيه حاده وممكن تعرضها انها تفكر في الانتحار. حاولو تبعدو عنها اي توتر.  واذا فجأة

admin
admin