المحامي العبقري (الجزء الاول)

المحامي العبقري (الجزء الاول)

 ويخش نديم مسابقه من سيربح المليون .

 ويقابلوا المذيع ويقول له جاهز يا نديم.

قد يعجبك ايضا

 قال له انا جاهز لاي سؤال.

 قال لما نشوف وبدا معاه المسابقه وفعلا نديم  ابهر الجمهور وابهر المذيع بأداؤه وكان بيجاوب على كل الاسئله.

 جيه  المذيع وقال له احنا عايزين نسخن الحلقه شويه  حاول ما تجاوبش على كل الاسئله بسرعه.

 خذ وقت عبال ما تجاوب على الاجابه عشان الحلقه تبقى سخنه .

 واخيرا وصلنا لسؤال المليون سأل المذيع نديم السؤال وحسب 10 ثواني.

 ونديم ما جاوبش على السوال .

 وصلنا للثانيه التاسعه  ونديم يجاوب على السؤال بسرعه.

 يسالوا المذيع ليه ما جاوبتش على السؤال من بدري.

 كان ممكن تخسر مليون جنيه دلوقتي.

 نديم رد وقال له حضرتك طلبت مني اتاخر  في الجواب على السؤال.

 ضحك المذيع وقال له انا اسف يا نديم اعمل اللي انت عايزه ما تسمعش كلام حد انت صح.

 وسقف الجمهور لنديم وفاز بمليون جنيه والمفاجأة أن  المحامية والمساعدين بتوعها وعز المستفز  ورام الله .

 يا ترى نديم عمل ايه  بالمليون جنيه دي.

كان فى واحد صاحبه اسمه جميل لادا مش شب زيو دا راجل عجوز كبير فى السن بس هو اللى ربى جميل و جميل ردلو الجميل وادالو  700 ألف جنيه يصلح بيهم المكتبة بتاعته ويسدد الديون اللي عليها .

رم الله كانت فى يوم عايزه رواية فشات المكتبه دى بالصدفة لقيت  عم جميل بيقفل المكتبة  فهي استسمحت ان هى تاخذ من وقته خمس دقائق بس عشان تلاقي الروايه اللي هي عايزاها ضروري.

 فعم جميل ما رضاش يكسفها ودخلها قال لها انت عايزه روايه ايه بقى يا عسل انت  قالت له على الروايه اللي هي عايزاها قال لها ثواني انا هيجيبها لك دلوقتي.

 زي ما انت شايفه كده المكتبه متبهدله جدا لان احنا طبعا بنوضبها ولسه دافعين الفلوس اللي عليها .

 قالت له انت كان عليك كام فيها؟

 قال لها 700 الف هتعرفي تديهم لي .

  ضحكت وقالت له لا ربنا معاك .

 قال لها ما تقلقيش كده كده نديم دفع فلوسها كلها.

  قالت له دفع 700 الف جنيه !!!

 ثواني نديم دلوقتي هيجي هو قرأ كل الكتب ديا وهيجيب لك الروايه في ثواني.

 وفعلا نديم جه وجاب لها الكتاب .

 رام الله لما شافت نديم  شبهت عليه وقالت له انا شفتك قبل كده  نديم ما ردش طبعا لانه كان متضايق شويه  بسبب انه متقبلش في شركه المحاماة.

 وعم جميل اعتذر لها وقال لها سامحيه بس هو متضايق شويه.

 تاني يوم نديم بيحاول يقرب من المديره علشان يشتغل معاها وتوافق بيه ولكن هي تصر على رفضها.

 فيدخل نديم  واحده من  المرافعات بتاعتها  وحاول يسمع القضية وحلها بنفسه.

  وفعلا دخل مرافعة  وسمع القضيه كامله وحلها في نفس الوقت كانت القضية عن شخص متهم بقتل مرات صاحبه .

  والمحضر بيقول ان الشاهد شاف الجاني وهو بيقتل المجني عليه بنية انه غيران منه وكان يريد الزواج من زوجته  وشهادته انه شافهم في الليل تحت ضوء القمر.

 نديم اكتشف الحل القضية وكتبها في ورقه وبعتها للمحامية اماني.

 المحامية اماني شافت الورقه وانبهرت وطلعت اترفعت وقالت الحل اللي كان مكتوب في الورقه.

 نديم  لمحلها  في الورقه  ان الوقت اللي حصلت فيه جريمة القتل كان القمر مش مكتمل  وان  الشاهد  نظره ضعيف ومتوسط المدى  والشاهد بيقول ان هو شافهم من بعد مسافه 200 متر  وهي مسافة لا يمكن رؤيتها تحت ضوء القمر وهو غير مكتمل  وغير ان الشخص اللي شاف الجريمة كالرجل كبير في السن ونظر متوسط فاستحاله يشوف جريمة زي كده.

 وفعلا الشخص خد براءه والمحامية انبهرت.

 خرجت المحامية وهي بتدور على رقم نديم ورنت على خالد المساعد بتاعها  وقالت له لازم تجيب لي نديم ده دلوقتي حالا.

 خلاص هو هيشتغل معانا من بكره وفعلا نديم اتقبل في الشركه وبقى شغال في اكبر شركة محاماة في مصر.

 نديم وهو صغير كان اذكى طفل في المدرسه .

 في يوم راح المدرسه متاخر فالمدرسه بتقول له هو انت شخص مهم عشان تيجي متأخر المهمين بس هم اللي بيجوا متاخر متتاخرش تاني بعد كده.

 وقعد نديم وسط اصحابه  والمدرسه بدأت تسالهم اسئله في جدول الضرب.

 تسال وما حدش بيجاوب.

 فسالت نديم قالت له يا متاخر انت  قل لي بقى 9 ×9 بكام  رد نديم وقال لها ب 81.

 قالت له برافو وبعد كده بدأت تساله اسئله صعبه.

 كل اما المعلمه تسال سؤال نديم يجاوب صح وساعتها عرفت ان هو مخه ذكي.

 يصحى نديم  من النوم الصبح ويروح شركه المحاماه بتاعته بقى راجل محامي قد الدنيا.

 دخل المكتب على زملاته المديره والمساعدين  وهو اخر واحد.

 سالته المديره اماني .

جاي متاخر ليه يا نديم؟

 رد نديم وقال لها الناس المهمه بس هي اللي بتيجي متأخر.

 فضحكت الاستاذه اماني  وعز ضحك وقال له حقك يا عم ما انت راجل مليونير.

 اللي في بقيه المكتب استغربو ؟

 وسألوا عز مليونير ازاي؟

 رام الله قالت لهم اصل هو كسب في برنامج من سيربح المليون.

 استاذه اماني قطعتهم وقالت لهم مش وقت رغي احنا قدامنا قضيه عايزين نحلها واللي هيحل القضيه هياخد نص اتعبها .

 والقضية عبارة عن قضية خلع.

 فاللي في المكتب استغربوا قالوا لها خلع دي قضية سهلة.

 قالتلهم ما فيش حاجه اسمها قضية سهلة و قضيه صعبه كل القضايا محتاجه تتحل.

 دخلت صاحبه القضية وبدأ المحامين يسالوها ايه سبب ان هي عايزة تخلع جوزها.

 بدأت الموكلة تقول لهم ان هي زهقت منه ان هو بقى شكاك وهي عايزه ترفع قضية خلع عشان هي مسيحيه وما ينفعش تطلق.

 فبدأوا يسالوها طب ايه سبب انك عايزه تخلعيه بعد اربع سنين جواز؟

 قالت لهم  كان بيضربني الفترة الأخيرة.

 قالوا لها طب في حد شاهد على الكلام ده وهل رفعتى محضر اثبات حاله ؟

 قالت لهم هي مش عايزه تعمل مشاكل كتير وعايزة اتطلق منه بهدوء.

 عز المستفز سألها وقال لها؟

 طب يا مدام رانيا لو جوز حضرتك بيشك فيكي ظالمك فهل انت فعلا مظلومه بجد ولا في حاجه؟

 اتضايقت استاذه رانيا وقالت له انا مسمحلكش تتكلم معايا كده.

 تدخلت استاذه اماني وقالت لها حضرتك احنا المحاميين اللي هنساعدك تطلقي من زوجك.

 فما ينفعش تخبي علينا اي حاجه .

 قالت لهم اقول لكم الصراحه.

 انا جوزي ما بيعرفش.

admin
admin