مي

مي

اسد انا عندي شغل مش فاضي للعك دا عن اذنك، طلع العربيه واول ما خرج من بابا الفيلا.

مي دخلت الفيلا وفتحت الباب ونزلت بتبص حواليها بكل حزن، افتكرت طفولتها والجنينه اللي كانت بتلعب زمان فيها.

قد يعجبك ايضا
قصص قصيرةأبو البنات

أبو البنات

كان عبد الرحمن رجلاً بسيطًا يعيش في إحدى القرى النائية. لم تكن حياته مليئة بالأحداث الكبرى، بل كانت تتسم بالروتين...

سعد استقبلها بشده وحضنها نورتي الدنيا كلها يابنت اخويا.

مي بسكوت.

دوره اكتفت انها تسلم من بعيد.

سهر بصتلها بكل تريقه اي الخيمة السوده دي وضحكت وطلعت للشغل.

سعد اتفضلي يابنتي، ونده علي الخدم طلعو الشنط دي فوق للهانم.

في الجانب الاخر في الشركه…

اسد مني بسرعه ابعتيلي لؤي، اقل من دقيقه يكون عندي.

لؤي اي يابني اللي سمعتو دا، معقوله تتجوز من غير ما انا اعرف.

اسد دي واحده فلاحه بابا فرضها عليا، المهم دلوقتي عايزك تشوفلي حل لمشكلتي دي، كلملي حد من الكتاب يشوفلي اي مخرج.

لؤي بس خلاص لقيتلك اللي عنده الحل.

اسد يلا بقا فرحني اي الحل!؟

لؤي في كاتبه معرفش اسمها اي، عرفتها عن طريق خطيبتي، بتكتب روايات واكيد هتلاقي حل لمشكلتك انت بس كلمها واشرحلها وهي هتقولك الحل. 

اسد انت عبيط يابني!!

لؤي انا معرفهاش لكن عندي رقمها نكلمها، واهو تقنعها انها تستمر معانا لانها كلمت خطيبتي واعتذرت انها تجدد العقد لظروف عندها و…

اسد اي انت هتحكيلي قصة حياتها، انت اتجننت اانا اسد زيدان اعمل حاجه عبيطه زي دي.

لؤي دي اكبر كاتبه محققه عندنا ارادات ومكاسب.

اسد انا غلطان من الاول انه طلبت منك مساعده.

في الجانب الاخر….

سعد انا مبسوط بوجودك النهرده وسطنا يابنتي.

مي مش عارفه هي رايحه فين ولا اي اللي بيحصل، وفجأة رن الموبايل بتاعها بصت مش وقتك خالص وقفلت الخط.

لؤي اي دا هي بتقفل الخط في وشي، لا اكيد بالغلط ارجع ارن تاني.

سعد اتفضلي يابنتي دي اوضتك انتي وعريسك، بجهزلك اوضت والدك ووالدتك هتقعدي هنا لفترا لحد ماتخلص التوضبات نفسي اطمن عليكم.

مي قعدت تعيط بغزاره هو اي اللي بيحصلي دا!!! فجأه رن الموبايل.

لؤي انا اسف لو كنت بزعجك بس الموضوع مهم.

مي خير حضرتك.

لؤي محتاج اشوف حضرتك ضروري مش هينفع نتكلم هنا.

مي حضرتك عارف انه شرطي يكون التواصل عن طريق رنا والواتساب فقط.

لؤي لكن دا امر ضروري، وتحت امرك في اي مبلغ تطلبيه.

مي انا عندي ظروف حاليا واكيد عند حضرتك خبر من رنا، وبعدين المسأله مش مسألة فلوس خالص.

لؤي مش حابب اضغط عليكي بس الامر طارق، علشان خاطر رنا، هستنا حضرتك بكرا الساعه ١٠ الصبح في المؤسسه.

مي تمام، قفلت الخط وطلعت البجامه من الشنطه ودخلت اخدت شاور، اليوم كان مرهق ومتعب ونامت محستش بحاجه.

فجأة صوت رزع الباب…

مي برعب في اي، صوت عالي برا الاوضه.

اسد ازاي بابا تخلي وحده فلاحه زي دي تدخل اوضتي.

سعد وطي صوتك يابني حرام عليك البنت نايمه لاتسمعك، انت رفضت تنقل اوضت عمك الله يرحمه طبيعي انها تسكن في نفس اوضتك مش مراتك.

اسد بابا ما تعصبنيش دي حتة وحده فلاحه، لو سمحت طلعها من الاوضه بدل ما اتصرف انا بطريقتي.

سهر بصراحه يا اونكل اسد عنده حق دي وحده فلاحه وبيئه ازاي تعيش معانا في نفس البيت لا وكمان تتجوز اسد زيدان.

اسد بغضب شديد سهر، دي اللي بتتكلمي عنها اسمها مربوط بإسمي مش من حق اي حد يقول كدا غيري.

سعد انزلو تحت حرام البنت تسمعكم ذنبها اي!؟ تسمع كل الكلام السخيف دا.

مي اعصابها مش قادره قعدت علي الارض، بقا هما دول ياجدو اللي يحافظوا عليا ويحموني، هونت عليك ترميني ليهم وانهارت الدموع كالبركان.

سعد بص ل اسد وسهر البنت دي بنت اخويا الوحيد ومش هسمح لحد منكم يجرحها، انتو نسيتو نفسكم ولا اي، بنت عمك في اوضتك وتقعد معاك في نفس الاوضه، وهتعاملها احسن معامله سواء انت رضيت او رفضت انت فاهم.

اسد بقا انت يابابا بتعاملني كدا علشان دي!!

سعد دي تبقا بنت خويا عبدالله الله يرحمه ومش هسمح انها تبات في يوم زعلانه سواء منك او من الاوستاذه.

دوره اهدو في اي بابا الله يرحمه كان عنده حق ياسعد لمه قال انها البنت دي بنت شؤم علينا.

سعد الظاهر كدا نسيتي عبدالله اخوكي اللي سابلك الشركات بإسمك انتي وجوزك وعايشه في خيره لحد دلوقتي، ومش بس انتي كلنا في خيره وملكه ولا نسيتي.

دوره سكتت شويه، مكنتش اعرف انه هيجي اليوم اللي تعايرني فيه يا اخويا.

سعد انا بفكرك بس با اخوكي، احنا غلطنا لمه سبنا لحمنا ودمنا يتربا بعيد عننا وسكتنا لقرار بابا.

سعد البنت فوق لو سمعت كلمه دايقتها ولا حد زعلها هتشوفو وش محدش شافو قبل كدا.

رنا بقولك اي يا اسد خود دا.

اسد اي دا!!؟

رنا نقاب كان عندي حفله تنكريه خودو اهو تلبسو طول ما انت قاعد في البيت علشان متشوفش وشها.

سعد اي العبط دا البنت زي..

دوره تقاطعه هو دا الحل الوحيد للمشكله دي.

سعد مش هسمح لحد يفرض حاجه علي البنت.

اسد لو عايزني اكمل سيبني اعمل اللي يريحني، حاول فتح الباب بكل قوته ولكن…

مي فاقده الوعي.

اسد اول ما فتح الباب وشافها علي الارض قدامه، قومي بلاش تمثيل الفلاحين دا.

مي بدءت تفوق من صوته العالي.

اسد اسمعي دا يتلبس طول ما انا في البيت، مش عايز اشوف وشك انتي فاهمه، واحده فلاحه.

مي برعب  وبصوت خافض، ومين قالك انه عايزه اشوفك.

اسد هدخل اخد شاور اخرج الاقيكي لبستي النقاب دا انتي فاهمه، واي كلمه اقولها تنفذيها ولو وصلتي اي كلام ل بابا هتشوفي انا هعمل اي؟.

مي برعب حاضر.

اسد دخل الحمام واول ما خرج.

مي لبست النقاب وخبت وشها وكانت قاعده بعيد.

اسد لبس بدلته للشغل وحط البرفن بتاعه اللي كان ريحته بشتد اي حد وخرج.

مي انسان مغرور ووقح.

وفي صباح اليوم التالي…

مي صباح الخير يا عمي.

سعد ياصباح الورد لاحلي ورده في الدنيا كلها.

مي ابتسمت بخجل وحضنته، بعد اذن حضرتك ممكن اخرج النهرده.

سعد علي فين يابنتي!؟

مي هقابل صحابي محتاجه اقعد معاهم شويه.

كل اللي هيحصل غير متوقع بالنسبه ل اسد ومي….

 

 

 

 

 

admin
admin