أسيل (الفصل الأول) …انا همشي دلوقتي لكن عايزك تعرفي انك مش هتكوني لحد غيري

أسيل (الفصل الأول) …انا همشي دلوقتي لكن عايزك تعرفي انك مش هتكوني لحد غيري

وبعد مرور يومين.

زين رجع للشغل وهو داخل الشركه لمح أسيل. كان فاكر نفسه تهيأت. كان لازم يعمل اجتماع ضروري مع المتدربين. طلب من بسمه تجمع جميع المتدربين في اوضة الاجتماعات.

قد يعجبك ايضا
قصص قصيرةلقد حان وقت الرحيل

لقد حان وقت الرحيل

كان المساء باهتا في القاهرة، والسحب تغطي السماء تمامًا. أسماء وعمر جلسا على مقهى صغير في وسط المدينة، هذه المرة...

أسيل كانت من الناس اللي حضرو الاجتماع. اول ما دخلت فجأه شافت زين قدامها. وفي سرها يانهار ابيض دا نفس الشخص اللي كان هيخبطني.

زين اول ماشاف أسيل حالو اتغير مش هو نفسه الزين العصبي. الموظفين بيخافو منه لمه يقرر يجتمع بيهم. بس المره دي كان غير.

بسمه بتكلم نفسها. هو الاستاذ زين مالو النهرده متغير اوي. يارب يفضل دايما كدا هادي.

زين ابعتيلي فورا ابعتيلي ملف أسيل علي مكتبي.

بسمه باستغراب. حاضر يافندم حالا هيكون عند حضرتك.

بسمه بتخبط علي الباب.

زين ادخل.

بسمه كل حاجه بتخص أسيل في الملف دا.

زين تمام اتفضلي انتي علي مكتبك. بعد ما مشيت فتح الملف. اي دا معقوله كدا بتعرف تتكلم ٧ لغات واخدت كورسات. مكنتش متخيلها ممتازه كدا.

زين ابعتيلي فورا أسيل علي مكتبي.

بسمه ليه يا فندم هو في حاجه حصلت لكدا.

زين بكل عصبيه هو انتي كمان بتساليني. هي وصلت لكدا في اي يا استاذه متنسيش شغلك انك اللي اطلبو تنفيذية مش تساليني .

بسمه انا اسفه والله مكنش قصدي يا استاذ زين. كل الحكايه علشان دي اول مره تهتم بالمتدربين بس مش اكتر.

زين اول واخر مره لو اتكررت تاني انتي مرفوضا. انتي فاهمه؟!

بسمه فاهمه حضرتك.

زين يلا اتفضلي علي شغلك.

أسيل انا خايفه بجد يامي. انتي شوفتي الموظفين بيتكلمو عليه ازاي. اعمل اي دلوقتي ياااربي.

مي جمدي قلبك وشوفي عايز اي.

أسيل انا هعمل بنصيحتك واجمد قلبي.خبطت الباب.

زين اتفضل.

أسيل بكل خوف السلام عليكم ورحمة الله وبركاته.

زين وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته اتفضلي اقعدي. ها تشربي اي.

أسيل لا شكرا لحضرتك والله مش عايزه حاجه.

زين بصي بدون اي مقدمات انا شوفت الملف بتاعك. وعجبني جدا. لذالك فأنا قررت تشتغلي معايا اي رايك.

أسيل ما انا شغاله في شركة حضرتك اشتغل معاك ازاي.؟!

زين تشتغلي السكرتيره.

أسيل هي مش الاستاذه بسمه السكرتيره….؟!

زين هي فعلا كدا ولكن انتي هتبقي السكرتيره الخاصه بيا.

أسيل طيب ازاي.؟!

زين بعصبيه حاول يخفيها عنها. انتي بتسالي كتير ليه ملكيش دعوه. دا العقد امضي فورا عليه.

أسيل من كتر التوتر والخوف من زين مضت العقد. حقها تخاف منه ماهي سمعت عنه كتير حاجات عن عصبيته تخوف. طلعت مشيت فورا مع مي. وحكت كل حاجه بالتفاصيل ل مي.

في صباح اليوم التالي…

سهير يلا قومي بقا كفايا نوم. عندك شغل يابنتي الساعه ٧ ونص علشان تلحقي تروحي الشغل.

أسيل ياماما سبيني كمان شويه والنبي.

سهير يابنتي اتأخرتي يلا بقا قومي.

أسيل بخضه اي دا ياماما ما صحتنيش ليه. يارب الحق معاد الشغل.لبست بسرعه ونزلت.

زين في الشركه صباح الخير.

بسمه صباح النور يافندم.

زين ابعتيلي اسيل علي مكتبي.

بسمه بس اسيل لسه ماوصلتش لحد دلوقتي.

زين ازاي دا اول ماتوصل الاستاذه تبعتيها فورا علي مكتبي انتي سامعه.

بسمه حاضر يافندم.

أسيل لسه داخله الشركه.

بسمه بعصبيه انتي فين يا استاذه؟؟ استاذ زين مبهدل الدنيا. مستنيكي في المكتب.

أسيل بخوف دخلت عند زين المكتب. صباح الخير يافندم.

زين صباح النور حاول يتمالك نفسه. عملتي اي فكرتي في اللي قولته امبارح. ولا اقولك دا العقد امضي. وحط الورق قدامها.

أسيل مفيش قدامها اي فرصه لتفكير. فورا مضت العقد.

زين يلا بقا جهزي نفسك ه‍ تستلمي شغلك الجديد من بكرا بإذن الله.

أسيل تحت امر حضرتك يافندم.

زين بس لازم تعرفي اهم حاجه عندي الالتزام بالمواعيد والانضباط في الشغل توصلي المكتب قبل وصولي. وممنوع تتكلمي مع الموظفين.

اسيل بصدمه حاضر فندم. وبالنسبه للجامعه احيانا بيكون عندي محاضرات مهمه.

admin
admin