
في احد المنازل توجد فتاة شديدة الجمال اسمها علياء. تجلس في انتظار جدها لكي يقوم باحضار النتيجه الثانويه لها. وفجأه يطرق الباب…
علياء طمني ياجدو عملت اي؟!

مجموعة من القصص القصيرة التي حدثت بالفعل

رحلة حل الألغاز…كانت الدعوة مخطوطة قديمة تحمل ختمًا غريبًا وتحذيرًا مشفرًا

الطفل المُختار
الجد مش عايزك تزعلي يابنتي احمدي ربنا.
علياء بخوف جبت كام ياجدو؟!
الجد 98% متزعليش ياروح جدو.
علياء بحزن تمام ياجدو عن اذنك.
الجده بكل حب مبارك ياحبيبتي الحمدلله.
علياء بحزن انا كنت عارفه انه هنجح عن اذنكم هدخل اوضتي.
الجده ربنا يصلح حالك ويهديكي يابنتي علي نفسك. وتنسي بقا الماضي واللي راح.
الجد دا انتي بتحلمي بالمستحيل يتحقق. ازاي هتقدر تنسى الماضي وهي معيشه نفسها في لسه. الوشم لسه موجود دا غير اللي مربياه لينا في البيت دا. دا من المستحيل تنسى.
الجده انا خايفه عليها وخصوصا انها حاطه في دماغها انها تقدم في شرطه.
الجد ان شاء الله ربنا هيخيب ظنها وماتتقبلش فيها.
الجده دا انت بتحلم. واحده زي علياء بجسمها دا والياقه دي كلها وماتتقبلش.
الجد يلا ربنا يقدم اللي فيه الخير. المهم فين رودي.
الجده رودي صحيت فطرت ونزلت النادي.
وبعد مرور اسبوع من ظهور النتيجه…
علياء صباح الخير. وطت وباست ايد الجد.
الجد صباح الورد يابنتي. علي فين.
علياء جهزت جميع الاوراق. ودلوقتي هنزل اقدم في كلية الشرطه.
الجد فكري يابنتي قبل ما تعملي اي حاجه.
علياء انا خلاص فكرت وقررت ياجدو ودا قراري الاخير.
الجده طيب اقعدي إفطري قبل ما تنزلي.
علياء مش قادره يا تيته، وبعدين انا متأخره عن اذنكم.
الجده اللي يريحك يابنتي، ربنا يحفظك.
علياء خرجت من البيت وطلعت عربيتها واول ما وصلت، قدمت الاوراق، وعند حلول وقت الكشف…
العسكري علياء نبيل الجداوي.
علياء تمام يافندم، دخلت الكشف.
الدكتور عندك مرض مزمن، ولا تشتكي من اي شئ.
علياء لا يافندم الحمدلله.
الدكتور تمام، حاول الدكتور الضغط في منطقة الرقبه لكي تتألم، ولكن هنا كانت مفاجأة بالنسبه له….
علياء لا تتأثر بكل اللي بيعمله الدكتور وبتتنفس بشكل طبيعي.
الدكتور كويسه كدا تمام.
الرائد تقدري تتفضلي معايا.
علياء طلعت من الكشف ومشيت ورا الرائد. لحد باب اوضه دخلت فيها ٧ قاعدين علي كراسي و قدامهم ترابيزه كبيره.
شخص من الموجودين اسمك بالكامل؟!
علياء اسمي علياء نبيل الجداوي يافندم.
اغلب الموجودين بصوت واحد انتي حفيدة اللواء الجداوي؟! والدك العقيد نبيل؟!!!
علياء اه يافندم.
شخص من الموجودين وانتي قررتي تدخلي شرطه ليه؟! تقدري تدخلي بالمجموع بتاعك جامعه كويسه.
علياء حبيت اكمل مشوار اهلي اللي بدء.
وبعد مناقشه مع علياء استعدي هتبدئي الاختبارات التانيه تقدري تتفضلي علي ساحة الكليه لتكملة باقي الاختبارات…
المقدم حسام البنا جميع الطلاب تخضع لاختبار اللياقه استعدو.
وبعد تقسيم الطلاب وخضوعهم للاختبار اجمع جميع القادة علي قبول علياء بالكليه واخذت اغراضها واستقرت في الكليه وقت الدراسه وكل يوم ظلت تزداد تفوق في الدراسه الي ان وصلت لسنه الثانيه…
القائد كل عام وانتم بخير بمناسبة حلول سنه جديده علينا. السنادي هنتقسم لفرق كل ١٠ طلاب يكونو فرقه.
علياء بصت حواليها جميع الطلاب بدأوا يتكونو فرق وهي فضلت لوحده وفجأة….
احمد ممكن ننضم لفريق علياء الجداوي.
علياء اه طبعا ممكن.
احمد انا اسمي احمد الاسيوطي ودا محمد عامر، وشهد توفيق، ومروة الشاري.
علياء بابتسامة لطيفه وانا اسمي علياء نبيل الجداوي.
احمد احنا قررنا انك هتكوني قائدة الفريق بتاعنا. تقدري تختاري اسم للفريق ياقائد.
علياء نظرت بفخر اسم فرقتنا هيكون الافعى.
مروة الاسم حلوو اوي.
القائد مين القائد للفريق؟!
احمد القائد علياء يافندم. واسم الفريق الافعى.
القائد بسخريه مش عيب علي شنبك تكون صعيدي وواحده ست هي اللي تكون القائد بتاعك.
شهد الست في الفترا الاخيره قدرت تحقق حاجات كتير وقدرت تثبت نفسها في جميع المجالات. واحنا حضرتك هنقدر نثبت دا عن طريق فريقنا الافعى. وهيكون الأفعى السنادي مسمع.
ومرت الايام وكل يوم خلال الفصل الدراسي الاول قدر فريق الافعى يحقق نجاح كبير…
علياء بمناسبة تعب الايام اللي فاتت قررت اعزمكم النهرده.
شهد فكره ممتازه انا معاكي.
مروه وانا كمان معاكم.
احمد وانا ومحمد كمان بس بشرط انتي هتختاري المكان انما الحساب عندي.
محمد عندك اي ياعم الحساب عليا انا النهرده خلص الكلام.
احمد ضحك بلاش تتهور يابني.
محمد بيضحك ويقول ماتقلقش يابني اطلبو كل اللي تحبه جيب السبع دايما عامر.
علياء حيلك حيلك انت وهو انا بقولكم انا اللي هحاسب.
احمد ازاي تحاسبي هو احنا اي قدامك احنا صعايده وما نقبلش واحده ست تحاسب في وجودنا.
علياء ضحكت ماشي ياعم عرفنا دمكم حامي. في مطعم علي النيل الاكل حلو اوي هناك اي رايكم.
مروة ياريت بقا نكون خلصنا رغي وننجز ونروح الا عصافير بطني بتصوصو.
خروج علي المطعم…
شهد المكان تحفه بجد ياقائد احسنتي الاختيار.
مروه لا والاكل حلو اوي.
محمد ها يا احمد قررت هتسافر بكرا الساعه كام بقا.
احمد اسمها هنسافر كلنا مش هسافر لوحدي.
مروه انا مش هقدر اسافر مش قادره صدقت ما هرتاح كام يوم.
احمد مفيش اعذار انتو عارفين دماغ الحج محمود وانا مش حمل اسمع بهدله بسابابكم.
شهد طيب واي في اكل حلو ولا اي كلام ومشوار علي الفاضي.
علياء يابنتي ما تهدي علي نفسك دايما كدا همك علي بطنك.
محمد تمام انا معاك بس بشرط. علياء هتكون معانا.
احمد دا من غير اي نقاش اجهزه بكرا هنطلع الصبح بدري ان شاء الله.
وفي صباح اليوم التالي اول ما وصلو اسيوط…
شهد نزلت من العربيه بصت شافت قصر كبير اوي. ايه الجمال ده كله القصر ده كله بتاعكم.
احمد بيت العيله جدي زمان بنى القصر ده ومجمع العيله كلها.
علياء بجد المكان تحفه.
احمد اتفضلوا ادخلوا اول ما فتح الباب الستات في البيت قامت مزغرته.
الحاج محمود نورت بيتك يا ابني.
احمد باس ايد والده. وحشتني قوي قوي يابوي.
الحاج محمود نورت الدنيا يا ولدي. اهلا بيكم يا ولادي نورتونا وشرفتونا اتفضلوا.
احمد عرفهم جميعهم. وبص ل اخواته. دا اخويا حسن الكبير ودا محسن الصغير. ودي اجمل كتكوته في الدنيا تالين اختي الصغيره نور بيتنا.
الحاج محمود يا ام الصلاه خودي شنطهم وحطيها في الاوض بتاعتهم فوق ووضبيها وجهزي السفره.
ام الصلاه حاضر ياسعت البيه.
احمد اكيد تعبانين من مشوار السفر ممكن بعد اذنك يابوي تحطلهم الاكل في الاوض فوق.
علياء انا مش هقدر انا محتاجه بس اخد شاور و ارتاح شويه.
شهد انا مش قادره اعذرني ياحج هنام.
ومحمد ومروه برضو احنا زيهم.
الحاج محمود بس كدا يا ولادي مش هينفع.
احمد سيبهم براحتهم يابوي.
الحاج محمود خلاص اللي تشوفو.
طلعو علي الاوض الملابس متوضبا في الدولاب وكل حاجه في مكانها اخدو دش ونامو ولكن علياء…